Většina řidičů se domnívá, že olej v převodovce řešit netřeba. Nekarbonizuje jako v motoru, tak co. Jenže to je omyl. S tou karbonizací to sice pravda je, ale i zde jsou místa, která jsou vystavena tření a změnám teploty. Tím se časem mazací schopnost oleje snižuje.
V servisu vám olej vymění většinou i s filtrem. Cena se zde napsat nedá, protože závislá na druhu automobilu, druhu převodovky, a nakonec samozřejmě i na kvalitě použitého oleje. Jen namátkou jsem prošel několik webů a cena se pohybovala od osmi tisíc korun nahoru, až k patnácti tisícovkám. Takže je nejlépe si ceny ověřit tak, že do opravny zavoláte s tím, že udáte tři výše zmíněné věci a oni vám sdělí odhad.
Pokud však chcete vyměnit olej sami doma, nic vám v tom nebrání. Děláte-li to poprvé, tak se ujistěte tréninkem, že to zvládnete. Totiž. Musíte mít nádobu na olej který vypustíte. Nízkou a plochou. Musíte na to mít také místo, pozor, pokud máte vývod na šikmo, bude to téci jinak a zpočátku dost stříkat. Také se ujistěte, zda zvládnete práci s filtrem. Jeho špatné nasazení vám způsobí hodně potíží.
Zvláště si zkuste trénink u novějších značek aut, protože u těch po vzoru elektriky, nic si zákazník nesmí opravit, je bez servisu výměna prakticky nemožná. Olej nejde vypustit vůbec, musí se odčerpávat, někde musíte sundávat celou vanu a tak dále a tak dále. Na to už je potřeba něco více než jedna garáž bez speciálních pomůcek.
Jaký olej zvolit? Nu, dovolím si citovat jen jednu větu z moudré knihy.
„Viskózní třídy oleje se dle normy SAE dělí podle dynamické viskozity a
mezní čerpatelnosti v nízkých teplotách a podle kinematické viskozity
při teplotě 100° C “.
Ehm, a to je jen viskózní třída. Prostě se zeptejte v servisu nebo koukněte do manuálu který jste dostali. Nebo pohledejte na internetu, ale tady už si dávejte pozor.